4444.infoblog.sk

Pozor na dokonalosť. 8 znakov, že sa Vám perfekcionizmus vymyká z rúk

Publikované 18.05.2018 v 00:00 v kategórii SEBAROZVOJ, prečítané: 5x

Náš svet je na perfekcionizmus nastavený. Od útleho veku nás okolie tlačí k tomu, aby sme boli úspešní. Kvôli tomu sa po celý život o niečo neustále usilujeme a niekedy sa stane, že nevieme, kedy s tým máme prestať.

Väčšina ľudí sa kvôli svojmu perfekcionizmu veľmi nadrie a nakoniec sa táto vlastnosť stane ich slabinou. Štúdie niekoľkých svetových univerzít ukazujú, že perfekcionizmus je úzko spojený s depresiou, úzkosťou a ďalšími duševnými chorobami. Poraziť perfekcionizmus sa dá jedine vtedy, keď včas rozpoznáme, že nás obmedzuje.

Psychológ a spisovateľ Tal Ben-Shazar ako riešenie navrhuje, aby sme zmenili mentalitu perfekcionistu na mentalitu optimistu. Optimisti sa usilujú o úspech rovnako tvrdo ako perfekcionisti, ale sú flexibilnejší, húževnatejší a prispôsobivejší. Vďaka tejto zmene budú perfekcionisti šťastnejší a produktívnejší.[1]

Následne uvádzame 8 znakov, ktoré poukazujú nato, že perfekcionizmus Vám prerastá cez hlavu:

1.Viete, že Váš perfekcionizmus je problém, ale beriete ho ako nutné zlo pre dosiahnutie úspechu

Aby sme docielili úspech, musíme sa niekedy naozaj veľmi snažiť. Pokiaľ to ale preženiete, tak pracujete príliš a výsledky sa tak či tak nedostavia. V takomto prípade by ste mali svoj perfekcionizmus ovládnuť a dovoliť si pracovať menej. Uvidíte, že toho zvládnete urobiť omnoho viac. Skrátka kvantita sa nerovná automaticky kvalite.

2. Nedokážete prijať spätnú väzbu

Perfekcionistom veľmi záleží na tom, čo si o nich druhí myslia, takže prijatie spätnej väzby môže byť pre nich veľmi ťažké. A to i akokoľvek užitočné a dobre mienené spätné väzby. Ako perfekcionista máte prirodzenú a intenzívnu túžbu uspieť, a keď Vám niekto naznačí, že všetko nie je tak dobre, ako by ste chceli, začnete byť defenzívny.

Avšak mali by ste si uvedomiť, že spätná väzba nie je kritika a i tá „najbrutálnejšia“ spätná väzba Vám nakoniec môže vylepšiť Váš výkon a priblíži Vás tak k dokonalosti.

3.Ste kritický k ostatným

Napriek svojej neschopnosti prijať kritiku, nie sú perfekcionisti príliš schopní a ochotní chváliť ostatných. Nedokážu si pomôcť, ale musia sa stále s niekým porovnávať, a dosť často hľadajú chyby na druhých. A tak keď svojou kritikou dokážu odrovnať niekoho, koho považujú za hrozbu, majú z toho dobrý pocit. Dobré a zdravé to však určite nie je.

4.Často prokrastinujete

Perfekcionizmus a strach z neúspechu idú ruka v ruke. Táto kombinácia vedie-možno trochu prekvapivo- k prokrastinácií. Pretože pokiaľ ide o dokonalosť, začínajú byť i obyčajné úlohy zastrašujúce. Majú tendenciu zamrznúť vo chvíli, kedy je potrebné s úlohou začať, pretože vedia, že ich nápady nie sú perfektné a to, čo z nich vyprodukujú, nemusí byť vôbec dobré.

5.Máte zlé svedomie

Perfekcionisti zažívajú neustály príval viny, že niečo neurobili alebo nezvládli a to im vyvoláva stres. Ten môže ľahko prejsť v depresiu a v úzkosť. Pocit previnenia je poháňaný našimi vnútornými pochodmi- čím viacej opakujete svoje negatívne myšlienky, tým väčšiu silu im dávate. A to i keď nejde o fakty, ale len o domnienky. Pokiaľ Vás vaše myšlienky už príliš ničia, je potrebné spomaliť a zapísať si ich. A následne ich s čistou hlavou racionálne vyhodnotiť.

6.Chyby si beriete príliš osobne

Perfekcionisti berú svoju prácu natoľko vážne, že preceňujú dopady svojich chýb. I drobnosti v nich dokážu vyvolať veľké sklamanie. Nedokážu si tak vybudovať húževnatosť a schopnosť odraziť sa od dna.

7. Teší Vás zlyhanie ostatných

Perfekcionisti si nemôžu pomôcť, ale keď ostatní zažívajú rovnakú frustráciu ako oni, je to pre nich určitou satisfakciou. Tieto pocity uspokojenia však netrvajú dlho a časom ich nahradí zlý pocit z toho, že sú tak súťaživí.

8. Žijú v strachu z odmietnutia

Aby sa perfekcionisti cítili úspešní, potrebujú prijate o ostatných. To vedie ku skľučujúcemu strachu z odmietnutia. Život v takomto strachu potlačuje kreativitu a spomaľuje ich osobný rozvoj. Kedykoľvek sa pristihnete, že ste príliš znepokojení tým, čo si o Vás myslia ostatní, spomeňte si na slová spisovateľa Theodora Seusse:

„Buďte tým, kým ste a hovorte to, čo cítite, pretože na tých, ktorým to vadí nezáleží a tým, na ktorých záleží, to nevadí.“

Ak sa chcete svojho perfekcionizmu zbaviť je potrebné, aby ste sa snažili robiť veci, ktoré máte radi, verte, že tvrdá práca sa vyplatí, poučte sa z vlastných chýb a buďte so sebou spokojní.



[1] Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=KB8Usl6aX2I